Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Inspireer jongens in hun schoolloopbaanHoe vergaat het jongens in het onderwijs? Wat doen we met hun energie, drang naar zelf uitzoeken, creativiteit en leren via trial & error?Jongens hebben in al hun diversiteit goede voorbeelden, structuur én ruimte nodig. Met alle nadruk op taal, te weinig beweging en experimenteerruimte en te vroeg appèl op zelfstandig leren, komen steeds meer jongens op een school onder hun niveau of vallen buitende boot. Dat heeft nare gevolgen voor henzelf, hun omgeving en de maatschappij.De sekseverhoudingen en de diversiteit in het onderwijs verschuiven. De auteurs verwonderen zich hierover en zoeken naar nieuwe wegen.Bron: https://www.lannoo.be/nl/de-ontwikkeling-van-jongens-het-onderwijs
Developmental psychology --- School management --- ontwikkelingspsychologie --- gender --- 433.4 --- ontwikkeling --- onderwijs --- Sekseverschillen --- 316.34 --- 370.042 --- jongens --- genderverschillen --- Jongens --- Onderwijs --- 370 --- Sekseverschillen ; onderwijs --- Jongen --- Sekseverschil --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactic strategies --- Educational systems. Teaching systems --- leerlingenbegeleiding --- diversiteit
Choose an application
Dit bronnenboek ligt in het verlengde van Sociaal vaardig? Lieve deugd, waarin J. Cuvelier de 'axenroos' voor de basisschool uitwerkt. De axenroos is een werkinstrument om de verschillende interacties tussen mensen in kaart te brengen. De tien axen (bepaalde vaardigheden) liggen mede aan de basis van de eindtermen sociale vaardigheden. Om het aanschouwelijk te maken voor jonge kinderen zijn er tien dieren gekozen als symbool voor de eigenheid van elke ax. Met de axenroos kunnen sociale vaardigheden afzonderlijk geoefend worden in de klas. Het remediëren van individueel probleemgedrag wordt niet expliciet behandeld. Het eerste hoofdstuk beschrijft de houding van de leraar en het gegeven dat sociale vaardigheden de hele dag aan bod komen. De volgende twee hoofdstukken willen de axenroos als werkinstrument aan leerlingen aanleren. Tips voor gesprekken, versjes en liedjes, verhalen, verwijzingen naar kinderboeken en werkbladen ondersteunen de tekst. De didactische koffer "Een huis vol gevoelens en axen" sluit goed aan bij deze uitgave.
Didactics of social education --- sociale vaardigheden --- Didactics of Kindergarten --- axenroos --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Didactics of primary education --- Educational sciences --- communicatie --- intermenselijke relaties --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- #PBIB:+108.31 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- Gevoelens --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- axen --- basisscholen --- 478.9 --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- 305.8 --- 415.3 --- Axenroos --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relationele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- basisonderwijs --- emoties --- liedjes --- relationele opvoeding --- spelen --- Basisonderwijs --- Conflicten --- Didactiek --- Handboek --- Handboek/cursus --- Levenshouding --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- 474.8 --- Documentatiemap --- axen (ler) --- relationele opvoeding (ler) --- sociale vaardigheden (ler) --- 37.032 --- 433.4 --- Axen --- Communicatie --- Emoties --- Relaties --- Werkvormen --- 478.8 --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Relationele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- 031202.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Communicatie ; algemeen --- Uitvoerende functies --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Pedagogiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Ervaringsgericht onderwijs --- Sociaal-agogische vaardigheden --- relationele vorming --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs
Choose an application
Kinderpsychiater Jean-Yves Hayez schetst in dit boek genuanceerd het seksuele leven van kinderen. Welke gedragingen zijn onschuldig, en op welke leeftijd? Wanneer dreigt een kind te ontsporen? Welke waarden en grenzen kun je als ouder aan je kind meegeven? En hoe pak je dit praktisch aan?
159.922.7 --- #PBIB:+101.20 --- Relaties --- Seks --- #KVHB:Kinderen; seksualiteit --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Seksualiteit --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- seksualiteit --- 433.4 --- seksuele opvoeding --- 613.88 --- Kinderen --- Opvoeding --- Seksualiteit --- Seksueel misbruik --- Seksuele opvoeding --- 081380.jpg --- Seksualiteit ; kinderen --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Sociale opvoeding --- Relationele opvoeding. --- Seksuele opvoeding. --- Educational sciences --- seksueel gedrag --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksuele vorming --- Children --- Sexual behavior --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Seksuele en relationele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming
Choose an application
Henk VerburgDit boek gaat over de pedagogische begeleiding van de seksuele ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. Het boek bevat twee delen. Het eerste deel (twee hoofdstukken) geeft informatie over seksualiteit als onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Seksualiteit omvat hierbij lichamelijkheid, intimiteit en geslachtelijkheid. Het tweede deel (vier hoofdstukken) gaat over seksuele opvoeding (in theorie en in de praktijk van de kinderopvang en het basisonderwijs) en over het ontwikkelen en hanteren van pedagogisch beleid op dit terrein. Elk hoofdstuk bevat korte voorbeelden en eindigt met een samenvatting. Het boek bevat een uitgebreid overzicht van literatuur, kinderboeken en relevante websites, plus vier bijlagen met extra werkmateriaal. Het boek is bestemd voor (aankomende) pedagogisch medewerkers, leerkrachten en leidinggevenden in de kinderopvang en het basisonderwijs. Channah Zwiep is na haar studie gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen en heeft rond dit thema een eigen projectbureau. Zij publiceert regelmatig over dit onderwerp. Dit boek lijkt wat op 'Kinderen en seksualiteit' (2005)* van dezelfde schrijfster, maar het is breder (ook voor basisonderwijs) en meer uitgewerkt, en dus duidelijk anders.© NBD Biblion
Seksualiteit ; kinderen (0-12 jaar) --- Seksuele opvoeding --- 433.4 --- 615.51 --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Seksuele ontwikkeling --- #PBIB:+108.31 --- 613.88 --- Kinderen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Seksuele voorlichting --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- basisonderwijs --- kinderopvang --- Didactics of medicine --- seksuele vorming --- socio-emotionele opvoeding --- Seksualiteit ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Seksuele en relationele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kinderopvang --- Basisonderwijs --- Relationele en seksuele vorming --- Children --- Childcare --- Sexuality --- Sexuality education --- Primary education --- Book --- Educational sciences
Choose an application
Kleine kinderen kunnen je met hun woedeaanvallen tot wanhoop drijven. Dit boek staat boordevol informatie over de oorzaken van boosheid, woede en grensoverschrijdend gedrag bij kinderen tot 5 jaar. Pudney en Whitehouse bieden empathische en effectieve strategieën om negatieve gevoelens te bestrijden en uitbarstingen te minimaliseren. Centraal staan daarbij grenzen stellen aan gedrag en een kind helpen om zich veilig te voelen. Aan de hand van eenvoudige activiteiten en oefeningen leren kinderen hun boosheid en woede op een positieve en constructieve manier te uiten. Aan bod komen: •de ontwikkeling en behoeften van kleine kinderen •hoe kinderen de wereld ervaren en erdoor beïnvloed worden •boosheid en woede herkennen en begrijpen •verstandig reageren op boosheid en woede •kinderen kalmeren en hun boosheid en woede veilig laten uiten •de invloed van ouders en opvoedingspatronen •de impact van scheidingen en andere ingrijpende gebeurtenissen •de rol van vaders.Kleine vulkaantjes is praktisch, leerzaam en toegankelijk. Het biedt ouders en professionals een oplossingsgerichte methode om woede aan te pakken. Kleine vulkaantjes is praktisch, leerzaam en toegankelijk. Het biedt ouders en professionals een oplossingsgerichte methode om woede aan te pakken.
Boosheid --- Driftbuien --- Kinderen. --- probleemkinderen --- agressie --- kinderen --- Psychology --- Boosheid ; kinderen --- #PBIB:+105.91 --- 467 --- Agressie --- Agressie ; kinderen --- woede --- gedragsproblemen --- kinderpsychologie --- Boos zijn --- boos zijn --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 376.42 --- Woede --- Emoties --- Kinderen --- Opvoeding --- 433.4 --- sociaal-emotionele opvoeding --- boosheid --- basisonderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 159.94 --- 301.15 --- 159.987 --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Niet alle kinderen zitten lekker in hun vel. Sommigen zijn onzeker, angstig, verdrietig of boos, sommigen zijn zich onvoldoende bewust van grenzen bij zichzelf en anderen, of reageren opstandig, geprikkeld, agressief. Welke oorzaak hier ook aan ten grondslag ligt: deze kinderen kunnen wij, samen met hun ouders, helpen.Psychosociale weerbaarheid ontstaat in een samenspel tussen fysiek, emotioneel, relationeel en cognitief functioneren, en omvat het vermogen om met stress, angst, hulpeloosheid en overweldiging om te gaan.De methode Ho, tot hier en niet verder...! is een integratieve en ontwikkelingsgerichte benadering om blokkades in de ontwikkeling van kinderen te voorkomen of tijdig te helpen oplossen. Of een kind met problemen zich terugtrekt in zichzelf (internaliserend) of zich naar buiten toe manifesteert en afreageert (externaliserend), in de grond lijden deze kinderen aan dezelfde tekorten of onvermogens.
Assertiviteit ; kinderen --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- 467 --- assertiviteit --- 416.5 --- 433.4 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Pedagogiek --- sociale weerbaarheid --- beweging --- opvoedingsproblemen --- Educational sciences --- PXL-Social Work 2017 --- kinderen, weerbaar --- psychosociale problemen --- psychodidactiek --- psychosociale hulpverlening --- bewegingstherapie --- Assertiviteit --- Kinderen --- Sociale opvoeding --- Assertiviteitstraining --- Zelfbeeld --- Grenzen --- Zelfstandigheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Grens
Choose an application
Het gebeurt toch bij iedereen? Ons kind pest, trappelt van woede, gooit met speelgoed. Of als ze al iets groter zijn: vandalisme, spijbelen, onverwerkt verdriet? Hoe gaan we daar best mee om? Hoe voorkomen we probleemgedrag?Opvoeden: we willen van onze kinderen, kleinkinderen, leden in onze jeugdbeweging 'goede mensen' maken. Die voor de wereld en de mensen om hen heen verantwoordelijkheid opnemen. En die dat doen vanuit zichzelf en niet 'omdat het moet'. Anouk Depuydt ontwikkelde 'verbondenheid': een invalshoek waarin we antwoorden kunnen vinden. In het onderwijs leverde dat al vele rijke ervaringen op. In scholen werken aan een warm leefklimaat van verbondenheid...: de bewijzen zijn er, het loont. Hoog tijd dus om deze aanpak uit te breiden naar het gezin, de buurt, de kinderopvang, de jeugdbeweging.Peter Jochems vertaalde verbondenheid, met veel tips en voorbeelden, voor ouders, grootouders, onthaalmoeders, jeugdbegeleiders en andere opvoeders. Het boek bevat verhalen uit het echte leven, met persoonlijke en eerlijke getuigenissen. Niet alleen van de auteur zelf, maar van een groot aantal volwassenen en kinderen in concrete opvoedingssituaties. In de bijlagen leest u hoe 15 organisaties verbondenheid toepassen in hun werking
Orthopedagogics --- leerproblemen --- gedragsstoornissen --- #PBIB:+101.10 --- 862 Vredesopvoeding --- 433 --- Geweldloze opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Verbondenheid --- verbondenheid --- verhalen --- 433.4 --- Duurzame ontwikkeling --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- 112028.jpg --- Gedragsstoornissen ; kinderen ; preventie --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Gedrag --- Gedragsregels --- Omgangsvormen --- Omgangskunde --- Samenleving --- Sociale leven --- Onderwijs --- Opvoeding --- Kind --- Gedragsprobleem --- Gedragsregel --- Omgangsvorm --- Sociaal leven --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
6-7161-1
kinderpsychologie --- Educational sciences --- kinderen --- seksuele vorming --- seksualiteit --- Didactics of medicine --- Didactics of primary education --- Sexology --- Seksualiteit ; kinderen --- 159.922.7 --- #GBIB:IDGP --- seksuele opvoeding --- kleuters --- basisonderwijs --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 433.4 --- sociale opvoeding --- 416.5 --- Ontwikkeling van kinderen --- Seksuele ontwikkeling --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding --- Seksuele voorlichting --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Seksuele en relationele opvoeding --- Kinderen --- RSV basisonderwijs --- 613.88 --- Communicatie --- Relationele en seksuele vorming --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Door de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te volgen en op basis daarvan interventies te plegen, kunnen leerkrachten veel problemen in de groepvoorkomen. Sophia van der Wal, werkzaam in het basisonderwijs, zag in de praktijk dat scholen wel werken met een leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar dat een praktisch vervolg vaak ontbreekt. Op haar initiatief werd in samenwerking met Kees van Overveld de werkmap SEL en gedrag in de groep ontwikkeld. De map is een praktische uitwerking van het boek Groepsplan Gedrag en geeft concrete handreikingen om na de metingen de juiste acties te ondernemen. In SEL en gedrag in de groep wordt uitgegaan van de drie meestgebruikte leerlingvolgsystemen: ZIEN!, VISEON 2.0 en SCOL. De map bevat praktischeformulieren en kaarten waarmee leerkrachten proactief kunnen handelen en de fundamentele levensvaardigheden van leerlingen kunnen vergroten.
Schoolbooks - Didactic material --- #PBIB:+108.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- communicatie --- Psychische functies --- emoties --- groepsdynamica --- leren --- sociaal-emotioneel leren --- competenties --- sociaal gedrag --- welbevinden --- 433.4 --- groepsvorming --- groepen --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Affective and dynamic functions --- Sociale opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale en emotionele opvoeding --- Leerlingvolgsystemen --- Gedrag --- Diversiteit --- Groepsvorming --- Leerlingvolgsysteem --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Kinderen in Nederland brengen vanaf hun vierde tot en met ongeveer hun twaalfde een groot deel van hun tijd door op de basisschool. Daar zitten ze in een klas samen met een groep andere kinderen en voor velen is dit acht jaar lang dezelfde groep. Een groot deel van de sociaal-emotionele ontwikkeling vindt dus plaats in deze setting.In dit boek behandelt Francine Jellesma alle aspecten van deze ontwikkeling: relaties met leeftijdsgenoten, de band en interacties met de leerkracht, de emotionele ontwikkeling en de sociaal-emotionele problemen in de klas inclusief de bijbehorende doelen en interventies. Ze gaat specifiek in op faalangst, schoolweigering, pesten, motivatie en betrokkenheid. Ook de grote ontwikkelingspsychologische theorieën komen aan bod, evenals de pedagogische theorieën over onderwijs en hoe je deze terugziet in de manier waarop het onderwijs is vormgegeven. Daarnaast legt Jellesma uitgebreid uit welke doelen scholen op sociaal-emotioneel gebied moeten behalen.
Developmental psychology --- Didactics of Kindergarten --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- onderwijspsychologie --- Didactics of primary education --- Educational psychology --- Personality development --- socio-emotionele ontwikkeling --- 433.4 --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- didactiek --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale ontwikkeling --- Basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Leraren basisonderwijs --- Psychologen --- Pedagogen --- Logopedist --- Relatie leerling - school --- Leeftijdsgroepen --- Pesten --- Faalangst --- Motivatie --- Betrokkenheid --- Betrokkenheid ouders-kind --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- schoolbetrokkenheid --- emoties --- PXL-Education 2020 --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- ontwikkelingsproblemen --- basisonderwijs --- pesten --- motivatie --- Leraar basisonderwijs --- Psycholoog --- Pedagoog --- Leeftijdsgroep --- Ouderbetrokkenheid
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|