Narrow your search

Library

KDG (25)

KU Leuven (25)

Odisee (24)

UCLL (24)

Arteveldehogeschool (23)

VIVES (22)

AP (18)

Hogeschool Gent (15)

KBR (15)

Thomas More Kempen (14)

More...

Resource type

book (25)

film (2)

object (2)


Language

Dutch (25)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (1)

2016 (2)

2015 (1)

2013 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by

Book
De ontwikkeling van jongens in het onderwijs : context en praktijk van primair tot en met hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789401460330 Year: 2019 Publisher: Amsterdam/Leuven Tielt Uitgeverij LannooCampus Uitgeverij Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inspireer jongens in hun schoolloopbaanHoe vergaat het jongens in het onderwijs? Wat doen we met hun energie, drang naar zelf uitzoeken, creativiteit en leren via trial & error?Jongens hebben in al hun diversiteit goede voorbeelden, structuur én ruimte nodig. Met alle nadruk op taal, te weinig beweging en experimenteerruimte en te vroeg appèl op zelfstandig leren, komen steeds meer jongens op een school onder hun niveau of vallen buitende boot. Dat heeft nare gevolgen voor henzelf, hun omgeving en de maatschappij.De sekseverhoudingen en de diversiteit in het onderwijs verschuiven. De auteurs verwonderen zich hierover en zoeken naar nieuwe wegen.Bron: https://www.lannoo.be/nl/de-ontwikkeling-van-jongens-het-onderwijs


Book
Axen in actie : bronnen en praktijkboek voor sociale vaardigheden in de basisschool
Authors: --- --- ---
ISBN: 9074798861 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit bronnenboek ligt in het verlengde van Sociaal vaardig? Lieve deugd, waarin J. Cuvelier de 'axenroos' voor de basisschool uitwerkt. De axenroos is een werkinstrument om de verschillende interacties tussen mensen in kaart te brengen. De tien axen (bepaalde vaardigheden) liggen mede aan de basis van de eindtermen sociale vaardigheden. Om het aanschouwelijk te maken voor jonge kinderen zijn er tien dieren gekozen als symbool voor de eigenheid van elke ax. Met de axenroos kunnen sociale vaardigheden afzonderlijk geoefend worden in de klas. Het remediëren van individueel probleemgedrag wordt niet expliciet behandeld. Het eerste hoofdstuk beschrijft de houding van de leraar en het gegeven dat sociale vaardigheden de hele dag aan bod komen. De volgende twee hoofdstukken willen de axenroos als werkinstrument aan leerlingen aanleren. Tips voor gesprekken, versjes en liedjes, verhalen, verwijzingen naar kinderboeken en werkbladen ondersteunen de tekst. De didactische koffer "Een huis vol gevoelens en axen" sluit goed aan bij deze uitgave.

Keywords

Didactics of social education --- sociale vaardigheden --- Didactics of Kindergarten --- axenroos --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Didactics of primary education --- Educational sciences --- communicatie --- intermenselijke relaties --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- #PBIB:+108.31 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- Gevoelens --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- axen --- basisscholen --- 478.9 --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- 305.8 --- 415.3 --- Axenroos --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relationele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- basisonderwijs --- emoties --- liedjes --- relationele opvoeding --- spelen --- Basisonderwijs --- Conflicten --- Didactiek --- Handboek --- Handboek/cursus --- Levenshouding --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- 474.8 --- Documentatiemap --- axen (ler) --- relationele opvoeding (ler) --- sociale vaardigheden (ler) --- 37.032 --- 433.4 --- Axen --- Communicatie --- Emoties --- Relaties --- Werkvormen --- 478.8 --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Relationele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- 031202.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Communicatie ; algemeen --- Uitvoerende functies --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Pedagogiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Ervaringsgericht onderwijs --- Sociaal-agogische vaardigheden --- relationele vorming --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs


Book
Ook kinderen hebben een lichaam : kinderen leren omgaan met seksualiteit
Author:
ISBN: 9020960539 9789020960532 Year: 2005 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderpsychiater Jean-Yves Hayez schetst in dit boek genuanceerd het seksuele leven van kinderen. Welke gedragingen zijn onschuldig, en op welke leeftijd? Wanneer dreigt een kind te ontsporen? Welke waarden en grenzen kun je als ouder aan je kind meegeven? En hoe pak je dit praktisch aan?


Book
Seksuele ontwikkeling : methodiek voor pedagogische begeleiding in de kinderopvang en in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789088502620 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Henk VerburgDit boek gaat over de pedagogische begeleiding van de seksuele ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. Het boek bevat twee delen. Het eerste deel (twee hoofdstukken) geeft informatie over seksualiteit als onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Seksualiteit omvat hierbij lichamelijkheid, intimiteit en geslachtelijkheid. Het tweede deel (vier hoofdstukken) gaat over seksuele opvoeding (in theorie en in de praktijk van de kinderopvang en het basisonderwijs) en over het ontwikkelen en hanteren van pedagogisch beleid op dit terrein. Elk hoofdstuk bevat korte voorbeelden en eindigt met een samenvatting. Het boek bevat een uitgebreid overzicht van literatuur, kinderboeken en relevante websites, plus vier bijlagen met extra werkmateriaal. Het boek is bestemd voor (aankomende) pedagogisch medewerkers, leerkrachten en leidinggevenden in de kinderopvang en het basisonderwijs. Channah Zwiep is na haar studie gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen en heeft rond dit thema een eigen projectbureau. Zij publiceert regelmatig over dit onderwerp. Dit boek lijkt wat op 'Kinderen en seksualiteit' (2005)* van dezelfde schrijfster, maar het is breder (ook voor basisonderwijs) en meer uitgewerkt, en dus duidelijk anders.© NBD Biblion


Book
Kleine vulkaantjes : jonge kinderen leren omgaan met boosheid en woede
Authors: --- ---
ISBN: 9789057123665 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kleine kinderen kunnen je met hun woedeaanvallen tot wanhoop drijven. Dit boek staat boordevol informatie over de oorzaken van boosheid, woede en grensoverschrijdend gedrag bij kinderen tot 5 jaar. Pudney en Whitehouse bieden empathische en effectieve strategieën om negatieve gevoelens te bestrijden en uitbarstingen te minimaliseren. Centraal staan daarbij grenzen stellen aan gedrag en een kind helpen om zich veilig te voelen. Aan de hand van eenvoudige activiteiten en oefeningen leren kinderen hun boosheid en woede op een positieve en constructieve manier te uiten. Aan bod komen: •de ontwikkeling en behoeften van kleine kinderen •hoe kinderen de wereld ervaren en erdoor beïnvloed worden •boosheid en woede herkennen en begrijpen •verstandig reageren op boosheid en woede •kinderen kalmeren en hun boosheid en woede veilig laten uiten •de invloed van ouders en opvoedingspatronen •de impact van scheidingen en andere ingrijpende gebeurtenissen •de rol van vaders.Kleine vulkaantjes is praktisch, leerzaam en toegankelijk. Het biedt ouders en professionals een oplossingsgerichte methode om woede aan te pakken. Kleine vulkaantjes is praktisch, leerzaam en toegankelijk. Het biedt ouders en professionals een oplossingsgerichte methode om woede aan te pakken.


Book
Ho, tot hier en niet verder...! : stevig in je schoenen - lekker in je vel! : werkboek voor ouders en opvoeders
Author:
ISBN: 9789492398017 9789492398062 9789492398055 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet alle kinderen zitten lekker in hun vel. Sommigen zijn onzeker, angstig, verdrietig of boos, sommigen zijn zich onvoldoende bewust van grenzen bij zichzelf en anderen, of reageren opstandig, geprikkeld, agressief. Welke oorzaak hier ook aan ten grondslag ligt: deze kinderen kunnen wij, samen met hun ouders, helpen.Psychosociale weerbaarheid ontstaat in een samenspel tussen fysiek, emotioneel, relationeel en cognitief functioneren, en omvat het vermogen om met stress, angst, hulpeloosheid en overweldiging om te gaan.De methode Ho, tot hier en niet verder...! is een integratieve en ontwikkelingsgerichte benadering om blokkades in de ontwikkeling van kinderen te voorkomen of tijdig te helpen oplossen. Of een kind met problemen zich terugtrekt in zichzelf (internaliserend) of zich naar buiten toe manifesteert en afreageert (externaliserend), in de grond lijden deze kinderen aan dezelfde tekorten of onvermogens.


Book
Opvoeden in verbondenheid
Author:
ISBN: 9789075640007 Year: 2010 Publisher: Mechelen Jeugd en vrede

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het gebeurt toch bij iedereen? Ons kind pest, trappelt van woede, gooit met speelgoed. Of als ze al iets groter zijn: vandalisme, spijbelen, onverwerkt verdriet? Hoe gaan we daar best mee om? Hoe voorkomen we probleemgedrag?Opvoeden: we willen van onze kinderen, kleinkinderen, leden in onze jeugdbeweging 'goede mensen' maken. Die voor de wereld en de mensen om hen heen verantwoordelijkheid opnemen. En die dat doen vanuit zichzelf en niet 'omdat het moet'. Anouk Depuydt ontwikkelde 'verbondenheid': een invalshoek waarin we antwoorden kunnen vinden. In het onderwijs leverde dat al vele rijke ervaringen op. In scholen werken aan een warm leefklimaat van verbondenheid...: de bewijzen zijn er, het loont. Hoog tijd dus om deze aanpak uit te breiden naar het gezin, de buurt, de kinderopvang, de jeugdbeweging.Peter Jochems vertaalde verbondenheid, met veel tips en voorbeelden, voor ouders, grootouders, onthaalmoeders, jeugdbegeleiders en andere opvoeders. Het boek bevat verhalen uit het echte leven, met persoonlijke en eerlijke getuigenissen. Niet alleen van de auteur zelf, maar van een groot aantal volwassenen en kinderen in concrete opvoedingssituaties. In de bijlagen leest u hoe 15 organisaties verbondenheid toepassen in hun werking


Book
SEL en gedrag in de groep : sociaal-emotioneel leren in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789492525383 9492525380 Year: 2018 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te volgen en op basis daarvan interventies te plegen, kunnen leerkrachten veel problemen in de groepvoorkomen. Sophia van der Wal, werkzaam in het basisonderwijs, zag in de praktijk dat scholen wel werken met een leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar dat een praktisch vervolg vaak ontbreekt. Op haar initiatief werd in samenwerking met Kees van Overveld de werkmap SEL en gedrag in de groep ontwikkeld. De map is een praktische uitwerking van het boek Groepsplan Gedrag en geeft concrete handreikingen om na de metingen de juiste acties te ondernemen. In SEL en gedrag in de groep wordt uitgegaan van de drie meestgebruikte leerlingvolgsystemen: ZIEN!, VISEON 2.0 en SCOL. De map bevat praktischeformulieren en kaarten waarmee leerkrachten proactief kunnen handelen en de fundamentele levensvaardigheden van leerlingen kunnen vergroten.


Book
Sociaal-emotioneel functioneren van kinderen op de basisschool
Author:
ISBN: 9789088509070 Year: 2019 Publisher: EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen in Nederland brengen vanaf hun vierde tot en met ongeveer hun twaalfde een groot deel van hun tijd door op de basisschool. Daar zitten ze in een klas samen met een groep andere kinderen en voor velen is dit acht jaar lang dezelfde groep. Een groot deel van de sociaal-­emotionele ontwikkeling vindt dus plaats in deze setting.In dit boek behandelt Francine Jellesma alle aspecten van deze ontwikkeling: relaties met leeftijdsgenoten, de band en interacties met de leerkracht, de emotionele ontwikkeling en de sociaal-emotionele problemen in de klas inclusief de bijbehorende doelen en interventies. Ze gaat specifiek in op faalangst, schoolweigering, pesten, motivatie en betrokkenheid. Ook de grote ontwikkelingspsychologische theorieën komen aan bod, evenals de pedagogische theorieën over onderwijs en hoe je deze terugziet in de manier waarop het onderwijs is vorm­gegeven. Daarnaast legt Jellesma uitgebreid uit welke doelen scholen op sociaal-emotioneel gebied moeten behalen.

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by